סקירה שנתית 2015 ותחזית

21

ינו

2016

2015 הייתה שנה בה שוק המניות הציג תשואה חיובית קלה. מדד ת"א 25 עלה ב-4.3% מדד s&p500 בארה"ב ירד ב-0.7% מנגד מדד הנאסד"ק עלה ב-8.4%. באירופה מדד הדאקס הגרמני עלה ב-9.5% ומנגד הפוטסי 100 הבריטי איבד 5% מערכו. בסה"כ אפשר לסכם את 2015 כשנה בה התיקים הכלליים בביטוחי המנהלים והפנסיה הציגו תשואות חיוביות אם כי מינוריות. התחזית לשנת 2016 מתאפיינת בחוסר וודאות בגזרה הסינית שיכולה להעיב על העולם כולו, שנת 2016 תהיה שנה שתתאפיין בתנודתית יתר בשווקים. בארה"ב הפד' מעריך כי יעלה את הריבית עוד שלוש עד ארבע פעמים בעוד ההערכות בשוק הן לשתי העלאות ריבית לעומת זאת בישראל לא צפויה העלאת ריבית עד לסוף השנה כלומר הריבית הנמוכה בישראל תמשיך לתמוך בשוק המניות. בישראל הצמיחה השנה צפויה להסתכם ב2.5% אך במבט לשנת 2016 אנו מעריכים כי הצמיחה תסתכם בכ-3% הייצוא שסבל השנה מההתמתנות בסחר העולמי ומהשקל החזק צפוי להשתפר השנה זאת לנגד התחזקותו של הדולר מול השקל מה שיתמוך ביצואנים ,האינפלציה עפ"י התחזיות שלנו תסתכם ב-0.4% וזאת לאחר שנתיים של דפלציה, מחיר הנפט ינוע בטווח של $30 ל-$50 לחבית. מחירי הסחורות צפויות להתייצב השנה על רמות המחירים הנמוכות וזאת לאחר שנתיים של ירידות חדות. בתחום הנדל"ן בישראל שנת 2016 תהיה שנת "ההתייצבות במחירים" העליות במחירי הנדל"ן בישראל צפויות להיעצר השנה וניצנים ראשונים לכך כבר רואים היום זאת לנוכח צעדי הממשלה להוצאת משקיעי הנדל"ן מהשוק. ברבעון השלישי של שנת 2015 חלה ירידה חדה של 33% ברכישת דירות וצניחה של לא פחות מ-70% בקרב משקיעי הנדל"ן כך עפ"י הנתונים שפרסם משרד האוצר לא מכבר בסקירת הנדל"ן למגורים לרבעון השלישי של השנה זאת בעקבות העלאת מס הרכישה לדירה שנייה. צעדים אלו לבדם לא יתרמו לירידה במחירי הדירות אך בהחלט יצננו את השוק ויפחיתו ביקושים לפחות בגזרת משקיעי הנדל"ן. עפ"י ההערכה שלנו שנת 2016 תהיה שנה בה תפסק העלייה במחירי הדיור בישראל אולם אין אנו צופים ירידת מחירים כל עוד לא יתווספו צעדים נוספים ע"י הממשלה. באירופה האירו החלש כמו גם תוכנית ההרחבה של 60 מיליארד דולר עליה הכריז הבנק האירופי ושאמורה להימשך עד חודש מרץ 2017 צפויה לתמוך בשוק האשראי במדינות האיחוד גם מצבו של הצרכן האירופי ממשיך ומשתפר. לאור זאת ונתונים אחרונים מגוש האירו אנו מוצאים את השוק האירופי כשוק האטרקטיבי ביותר להשקעה בשנת 2016 וממליצים להגדיל חשיפה לשוק המניות בעיקר בגרמניה צרפת ואנגליה וזאת ע"ח הקטנת המניות בשוק המקומי.

כללי:

שנת 2015 הסתמנה כשנה שבה סוף סוף עלתה הריבית לראשונה בארה"ב, זאת לאחר 10 שנים שבהן הריבית שם לא עלתה ושבע שנים במהלכן הייתה ריבית אפסית. ההפנמה שהריבית בארה"ב הולכת לעלות היא בעקבות הנתונים הכלכליים המשתפרים שהיו טובים מהציפיות וההבנה שריבית אפסית אינה בריאה לאורך זמן למשק בצמיחה. גם הפד ניסה לנהל את הציפיות בשווקים ושידר לאורך כל השנה למשקיעים שהריבית תעלה בקרוב אך באופן מאוד מתון והדרגתי. התחזקות הדולר מול רוב המטבעות בעולם והחששות לגבי סין לחצו עוד יותר את מחירי הסחורות, יחד עם ההתפרקות של קרטל אופ"ק והקשו על הצמיחה במשקים המתעוררים. באירופה, התרומה העיקרית של ההרחבה הכמותית היתה דרך היחלשות האירו ולא דרך תמיכה בכלכלה הריאלית. במובן הזה, האסטרטגיה המנצחת השנה, בדומה ליפן של השנים האחרונות, היתה חשיפה מנייתית עם גידור מטבע מלא.

השווקים בעולם:

ארה"ב:

2015 בניגוד לשנים הקודמות- 2013 ,2012, ו-2014, לא היתה שנה מוצלחת בשווקי המניות. מלבד מדד הנאסדק שרשם עליה של כ-7%, המדדים המרכזים בארה"ב סיימו את השנה בתשואה אפסית. בכך נקטע רצף העליות בקצב דו-ספרתי שהיה בשנים אילו ובנוסף, התאפיינה השנה בתנודתיות גבוהה בשווקים העולמיים. ביצועי השוק האמריקאי הפגינו חוסר אחידות, עם עליות בולטות בסקטורים מוטי הביקוש המקומי בארה"ב (הטכנולוגיה, הצריכה והבריאות) כנגד ירידות חדות בסקטורים מוטי צמיחה גלובאלית (האנרגיה, התעשיה והסחורות).

מדד ה-s&p500 ירד מתחילת השנה ב- 0.7%, מדד הטכנולוגיה נאסד"ק 100 עלה מתחילת השנה ב – 8.4%, מדד המניות הקטנות ראסל 2000 רשם ירידה של 5.7% במהלך שנת 2015. ריכזו השנה עניין סקטור הצריכה (סימול XLY) שעלה ב-8.5% ועוקב אחרי ביצועי מניות כגון אמזון,הום דיפו ודיסני. סקטור הבריאות (סימול XLV) שעלה 5.3%, בעקבות המיזוגים והרכישות בתחום וגם בעקבות ההתבטאות של הילרי קלינטון המועמדת לנשיאות כי בכוונתה לערוך רפורמה בתחום התרופות ולהוזיל את מחירן לצרכנים. הסקטור הטוב ביותר היה הטכנולוגיה בכלל וחברות האינטרנט בפרט (סימול FDN) שעלה 22.3% השנה.

אירופה:

היבשת הישנה מרכזת את העניין הרב ביותר מאז תחילת השנה אצל המשקיעים בעקבות המשך ההרחבה הכמותית העצומה שעורך הECB, והריביות המאוד נמוכות (שליליות בחלק מן המדינות), לאחר שברבעון הראשון עלו שווקי המניות באירופה בצורה משמעותית, את הרבעון השני הם מסיימים עם ירידות קלות וניכר כי המשבר עם יוון העיב עליהם. בהמשך השנה ירד המדד בעוצמה גם בחודש אוגוסט ותיקן באוקטובר. בסך הכל עלה מדד הסטוקס 600 הכלל אירופי מתחילת השנה ב%9.6, מדד הדקס הגרמני עלה גם כן ב%9.6. מדד הקאק הצרפתי עלה ב%8.5. ביצועיו של המדד האיטלקיFTSE 250 בלטו לטובה והוא רשם עליה של %12.7 בעוד ביצועיו של המדד הספרדי בלטו לרעה בעקבות החשש מחילופי שילטון בבחירות.

שווקים מתעוררים:

במהלך שנת 2015 נמשכה מגמת ביצועי החסר של השווקים המתעוררים לעומת השווקים המפותחים, שהחלה לפני מספר שנים, ואף התעצמה במהלך החודשים האחרונים. הירידות החזקות ביותר נרשמו בשווקים מבוססי סחורות (ברזיל, דרום אפריקה, צ'ילה, אינדונזיה, מלזיה וכו') שירדו בשיעורים דו-ספרתיים עקב לחץ ממושך על מחירי הנפט והסחורות. מגמת הירידה בשווקים המתעוררים מלווה היסטורית את תהליכי התחזקות הדולר האמריקאי ותהליכי העלאת הריבית בארה"ב, ונמצאת במתאם היסטורי חזק עם מחזור שוקי הסחורות. מדד MSCI EM רשם ירידה של כ – 15% בשנה האחרונה, תשואת חסר משמעותית לעומת השווקים המפותחים ונמצא ברמתו הנמוכה מאז המשבר הפיננסי של שנת 2008.

שוק המניות בארץ:

מדד ת"א 25 עלה מאז תחילת השנה ב – 12.5%, מדד ת"א 75 עלה ב – 2.9% בחציון הראשון. בלט לחיוב מדד הבנקים שעלה ב -15% מתחילת השנה. בשוק החוב נותר מדד הצמודות ממשלתיות הארוכות לא שינוי מתחילת השנה ובמרבית מדדי האג"ח הקונצרני נרשמו ירידות קלות. מניית חברת הרפואה אופקו זינקה מתחילת השנה ב – 53% במחזורים גדולים, מניית פרוטרום יצרנית תוספי המזון וצבעי המאכל המשיכה במסע הרכישות שלה ועלתה ב – 31% מתחילת השנה. מניית חברת דלק רכב אשר נמתכת ע"י האירו החלש והגידול ברכישת רכבים בארץ עלתה ב – 36% בחציון הראשון.

הסקירה מסופקת כשירות ללקוחות הסוכנות ע"י מחלקת ההשקעות של הכשרה ביטוח

שיתוף באמצעות:

אני מעונין להירשם לקבלת דיוור

אנחנו מבטיחים לא להשתמש במייל שלכם ללא אישור

מאמרים

07

פבר

פוליסה פיננסית

קרא עוד...

07

פבר

אחריות מקצועית

קרא עוד...